
Naukowcy udowodnili, że spożywanie przetworów mlecznych typu kefir czy zsiadłe mleko pomaga w leczeniu zapalenia żołądka, spowodowanego nadmiernym spożyciem kwasu acetylosalicylowego.
Zapalenie żołądka, szeroko rozpowrzechniona choroba, spowodowane jest przerwaniem ciągłości błony śluzowej. Jest wiele czynników, które mogą doprowadzić do stanu zapalnego żołądka - alkohol, stres czy nadużywanie leków przeciwzapalnych, bogatych w kwas acetylosalicylowy (na przykład aspiryna). Również kuracja antybiotykowa, choroba wrzodowa żołądka czy stan zapalny jelit sprawiają, iż naturalna flora bakteryjna ulega uszkodzeniu. Dotychczas w takich przypadkach skuteczna okazywała się terapia probiotykami, czyli żywymi kulturami mikroorganizmów (takimi jak bakterie czy drożdże), które odpowiednio dawkowne, pod postacią specjalnych preparatów lub też przetworów mlecznych, pomagały w odbudowaniu flory bakteryjnej. Naukowcy postanowili sprawdzić czy kuracja ta może przynosić ulgę pacjentom cierpiącym na zapalenie żołądka, wywołanym zwiększoną dawką kwasu acetylosalicylowego.
Argentyńscy naukowcy z Universidad National de Tucuman w San Francisco przeprowadzili badania na grupie myszy z przewlekłym zapaleniem żołądka. Przez tydzień jednej grupie zwierząt podawano omeprazol - lek stosowany przy tego typu schorzeniach, drugiej natomiast sfermentowane przez bakterie Streptococcus thermophilus ze szczepu CRL 1190 mleko. Wyniki eksperymentu były zadowalające, gdyż odnotowano spadek produkcji związków prozapalnych (jak choćby interferon gamma) oraz, w tym samym czasie, wzrost produkcji związku łagodzącego zapalenie (interleukina-10).
Badania te dowodzą, iż zsiadłe mleko, oraz większośc jego przetworów bogatych w egzopolisacharydy mogą stanowić alternatywę dla środków farmakologicznych.

